Kontaktid: +3725040260, produtsent(at)juhtimisaju.ee
Vaata Regio saadet
JuhtimisAju telemangu rahastab Ettevotluse Arendamise Sihtasutus
JuhtimisAju telemangu rahastatakse EL toukefondidest
Mis saates juhtus

Mis saates juhtus: Krimelte saate võitis If Eesti Kindlustus

JuhtimisAju telemängu Krimeltes võitis If Eesti Kindlustuse tiim koosseisus Rita Rubin, Merko Kimsto ja Ülle Tooming.

Maailma suuruselt viienda ehitusvahu tootjafirma Krimelte juhatuse esimees Jaan Puusaag andis võistkondadele ülesande välja pakkuda, et missugustele eksportturgudele võiks Krimelte järgmisena laieneda oma Penosil ehitusvahu brändiga ja pakkuda välja tegevuskava.

Kalevi Šokolaadivabriku võistkond koosseisus Kärt Kirso, Hardo Reinike ja Kristel Männik pidasid omavahel nõu ning mõtlesid, et missugust sisenemisstrateegiat võiks kasutada: kas otsida allhankijad, agendid või panna alus oma tütarfirmale. Seejärel vestlesid nad Jaan Puusaagiga, et täpsustada toodete kvaliteedinõudeid. Selgus, et kõrgema kvaliteediga ja kallimaid tooteid tuleb eelkõige müüa külmemasse kliimasse. Soojemas kliimas on jälle väiksem turg, sest sealses soojuses ei peeta seni oluliseks vahthermeetikuid kasutada - kuigi Jaani sõnul võiks ka Araabiamaades kliente leida, sest vaht aitab ka konditsioneeritud ruumides jahedust hoida. Müügijuht Jaanus Paeväli selgitas, et Aasia turgudest on tõsiselt võetav ainult Hiina. Kulustruktuuri tõttu on võimalik edukalt konkureerida ka odava tööjõuga riikidega. Tegevdirektor Alar Salumilt uurisid nad uuele turule sisenemise kulu. Vastuseks tuli, et kui turule siseneda oma tütarfirmaga ning jõuliselt, siis tuleb arvestada kuni poole miljoni EURise kuluga. Ühtlasi selgitas ta, et uuele turule sisenemisel kasutavad nad sageli vaatlusmeetodit - sõidavad mööda riiki ringi ning uurivad tähelepanelikult sealseid ehitisi: kui suurel osal majadest on aknad uute vastu vahetatud.

If Eesti Kindlustus mõtiskles, et esialgu maksab mõelda valuutariskile ja siseneda ohutuse mõttes pigem settinud turule, kus oma bränd annaks eelise. Vestluses Jaan Puusaagiga selgus, et mõnele turule sisenemine on toimunud väga lihtsalt - Serbiasse ja Horvaatiasse laienemiseks piisas vaid pooletunnisest kohtumisest Kölni messil. Enamasti kestab aga uue riigi turule sisenemise ettevalmistus vähemalt aasta aega. Seejärel uurisid nad turundusjuht Mariaana Sõnajala käest turunduse rolli kohta uuel eksportturul. Selgus, et nemad otsivad põhiliselt uusi turge messide kaudu. Müügijuht Jaanus Paeväli lisas, kuidas luuakse uutele turgudele sisenemisel ajurünnakute tulemusel ekspordiprojekte. Enamasti kaasavad nad oma sammude elluviimiseks saatkondi, välismaal elavaid eestlasi ja kaubandus-tööstuskodade abil selgitada välja potentsiaalsete edasimüüjate külastamise võimalusi. Küsimusele, et kas uutele turgudele sisenemist ka spetsiaalselt premeeritakse, vastas ta, et nende preemiasüsteem on üles ehitatud juhtide hea tahte väljenduse põhjal.

Oma ettekandes otsustas If Eesti Kindlustus sihtida esialgu valuutariski maandamiseks eurotsooni seni vallutamata riike, kus nõudlus suurem kohalikust tootmisest ja alustada seejärel Lõuna- ja Kesk-Ameerika vallutamisega. Ühtlasi soovitasid nad ekspordi tarvis uuendada Krimelte motivatsioonisüsteemi, mis põhineks läbipaistvamatel kriteeriumidel kui vaid juhtide hea tahe.

If Eesti Kindlustus koosseisus Rita Rubin, Merko Kimsto ja Ülle Tooming.

Kalevi Šokolaadivabriku tiim koosseisus Kärt Kirso, Hardo Reinike ja Kristel Männik

Kalevi Šokolaadivabriku lahendus keskendus Ida-Euroopa ja Kesk-Aasia turgudele: Poola, Gruusia, Azerbaid˛aan ja Türgi. Ühtlasi koostasid nad tegevuskava, mille põhjal nendes riikides võiks äriga alustada.

ˇürii koosseisus Jaan Puusaag, Aavo Kokk ja Rein Riisalu esitas täpsustavaid küsimusi. ˇürii nentis, et mõlema võistkonna esitlused olid suhteliselt sarnased nii positiivsete aspektide kui ka puuduste osas. Jaan Puusaag ootas võistkondadelt põhjalikumaid hinnanguid, et mida eksporditegevus sisuliselt firma jaoks tähendab. Mida hõlmab eneses kauba krediiti andmine, transpordiriskid, sihtriigi teistsugune ärikultuur ja kuidas kõiki neid riske ületada nt. KredEx, EASi, diplomaatiliste välisesinduste, agentide, oma firma esindajate sihtriiki tööle saatmise vms abil. Rein Riisalu soovitas võistkondadel edaspidi tunduvalt enam kasutada ka lahenduskäikude väljatöötamises numbreid. Lihtne tasuvusarvutus aitab tema meelest tunduvalt lihtsustada konkreetsete laienemisotsuste tegemisel.

Lõpuks otsustas edasipääseja hääletus 2:1 Ifi kasuks. Rein Riisalule meeldis Kalevi võistkonna klassikaline tegevuskava ja lähiriikidesse suunatud lahendus. Aavo Kokk tegi nimekirja kriteeriumidest ning andis enda hääle Ifile - tema hinnangul oli just ekspordiriskidest rääkimine - valuutarisk, turunduskulude uputamine ja turunduskulude suurusjärgud - need uuele turule sisenemisel otsustavad punktid, kus If oli täpsem. Jaan Puusaagi meelest selgus lisaküsimuste käigus, et Ifi arusaam Krimelte kliendist ja ärimudelist oli täpsem.

Kõik kes soovivad ülesandele kaasa mõtiskleda võivad vaadata saadet internetist selle lingi alt: http://www.juhtimisaju.ee/Link-10.html (saadaval peale 13.04 kordussaate toimumist)

ja tõmmata alla mõlema võistkonna esitlused siit:
- If Eesti Kindlustuse esitlus (ppt)
- Kalevi Šokolaadivabriku esitlus (ppt)

Järgmine JuhtimisAju toimub juba nädala pärast, mil lahendatakse Eesti suurima IT Firma MicroLinki ülesannet. Võistlustules on Püssirohukelder ja Nõo Lihatööstus, kes aitavad mõelda, kuidas motiveerida sealseid töötajaid tootearendusprotsessis osalema.

Vaata JuhtimisAju ETV-s reedeti kell 19.30, kordusega esmaspäeval kell 13.25 ja ETV2-s kell 17.00.